یکی از آرزوهای هر فرد مسلمان امکان فراهم شدن سفر حج در مسیر زندگی اعتقادی اوست که از ابعاد دیگری ازجمله مطالعه حضوری تاریخ صدر اسلام ، تطبیق ابعاد زیارتی و سیاحتی این امر در وادی و فاصله بین دنیای سنت و تجدد است که از این منظر میتواند منشاء تنوع نگرش و برداشتهای هر مسافر و یا زائر این مسیرگردد.

تدارک این سفر پس ازسپری شدن دوره انتظار سه ساله و سایر ملزومات جنبی نهایتاً در اردیبهشت ماه جاری محقق گردید که پرواز هواپیمای این سفر به دنبال تأخیر دوساعته کاروان زیارتی را ساعتی پس از نیمه شب 12اردیبهشت در فرودگاه جده(*) بر زمین نهاد وسپس مسیر 450کیلومتری مابین جده و مدینه با اتوبوس طی گردید و در صبحگاه 13اردیبهشت پس از اسکان و استراحت مقطعی در هتل(روابی الزهرا) که از اماکن استیجاری سازمان حج و زیارت است امکان حضور در مسجدالنبی و ادای فریضه نماز جماعت در جمع زائرین وارده از اقصی نقاط مختلف جهان فراهم گردید .

از نکات بیاد ماندنی این مرحله زیارت قبر پیامبراسلام(ص)و موقعیت آن با خانه محل سکونت و منبرو محراب اولیه این مسجد به عنوان اولین پایگاه دعوت همگانی و توحیدی پیامبر(ص)از یک طرف واز طرف دیگر موقعیت این مکان باخانه فاطمةالزهرا بعنوان دختر نبی مکرم اسلام(ص)و همسرپیشوای اول شیعیان ، علی(ع)است ، همان خانۀ کوچکی که به گفتۀ متفکر شهیردکتر شریعتی به اندازه تاریخ بزرگ است و بنا به روایتی احتمالاًمحل دفن مبهم و با معنی و معمای این بانوی بزرگ اسلام به دستورعلی(ع)نیز میباشد.

از نکات قابل توجه دیگر نحوه بسط و توسعه مسجدالنبی بکمک معماری قدیم و جدید و با استفاده از آخرین ابزار و تکنولوژی نوین است که درکنارمجموعه شبستانهای وسیع و امکانات مربوطه از جمله چادرهای الکترونیکی محوطه های بهم بپوسته آن میتواند خیل عظیم و جمعیت کثیر زائرین را درخود جای دهد و از طرفی مناره های برافراشته و کم نظیر این مکان تاریخی صدر اسلام عظمت آن را دوچندان به نمایش گزارده است .

-------------------------------------------------------------------------

(*)- توصیف کلمه جده به نقل از روحانی راهنمای کاروان نیز شنیدنی بود و آن اینکه جده درزبان عربی به معنی مادربزرگ و به این دلیل وجه تسمیه این مکان گردیده است که بنا به روایتی قبرستان قدیمی این شهر محل دفن همسر آدم ابوالبشربنام «حوا» میباشد